assalamualaikum....
hari ni macam2 kisah yg akudpt dengar samada dr alam siber ataupun secara lisan.....
cite pertama yg nk aku kongsikan disini ialah mengenai lps utk musim perayaan....sian aku kt kekawan bas persiaran aku sbb br ari ni aku perasan dlm web site spad tidak terteranya nama bas persiaran bg kebenaran digunakan sebagai bas expres tambahan musim perayaan ni....smalam aku baca mcm smua ader jer dlm tu ....xperasan agak eh yolah bulan pose ni mate tu cm separuh tutup jer kan...hahahahaahahah....tp itulah kisah dn skrip yg sma berulang seperti sebelum ni....apepun pasti spad ada alasan yg munasabah klu tidak sekurang2nye spad mesti ada alasan utk diberikan kepada pengusaha2 bas persiaran disini.....walaupun aku hanya pengusaha bas sekolah tp disebabkan mereka juga adalah rakan seperjuangan aku maka aku juga turut kesal diatas apa yg berlaku....
kisah kedua aku ada dengar seseorang bertanya bwk bas ni susah lah agaknye nk sembahyang ke atau nk buat pahala sbb slalu duduk dlm bas xkira masa siang atau mlm....huhuhu...klu salah org dh dpt saudara kita ni mkn buku lima....pada pandangan aku sendiri klu kita buat setiap pekerjaan itu dengan bersungguh2 dan ikhlas jujur maka itu dh dapat pahala dh...waktu sembahyang kita memang slalunya berhenti sembhayang pun malah ada juga yg sengaja xnak jamak sbb disetiap laluan bas pasti bnyk tempat hentian yg membolehkan kita menunaikan kewajipan kita sebgai hamba Allah...dan mungkin kita sedar atau tidak apabila seseorang penumpang atau kumpulan menyewa bas yg kita pandu atau membeli tiket bas yg kita pandu maka itu adalah satu tanggungjawab yg diamanahkan kepada kita untuk membawa mereka ke tempat yg ingin mereka tuju dengan selamat....jd bayangkan klu 40org beli tiket bas ekspreslah contoh nye....pemandu bas tu bwk diorang sampai ke destinasi dengan selamat dengan kata lain tertunai sudah tanggungjawab yg diamanahkan rase2nye berapa bnyk pahala yg pemandu bas tu td dpt....itu satu trip sehari klu 3trip sehari kali ngn sebulan dh berapa bnyk x masuk lg darab ngn berapa tahun dia bwk bas kan....jd kesimpulan nyer klu kita mengerjakan sesuatu pekerjaan itu dengan niat yg baik ikhlas dn amanah maka pasti ade ganjarannya walaupun kita sebagai pemandu pun kekadang xperasan...aku ni pun br setahun jagung dlm bidang ni tp ble ade org yg xpaham dengan keje aku dn cbe untk memberi satu pandangan yg buruk dngn kerjaya kau ni...so aku kene terangkan serba sedikit kek diorang ni bg diorang faham skit...jngn asal dengar jer keje drebar bas dh mula pandang serong.....kekadang media massa pun mcm berat sebelah ble nk laporkan sesuatu tentang hal yg berkaitan dengan pemamdu bas ni....contohnya lah ble berlaku kemalangan yg melibatkan bas terus jer slahkan pemandu bas tanpa menyiasat terlebih dahulu punca satu2 kemalangan itu...dh bnyk kali aku tngk..bas langgar lori....bas langgar kete mati...xde langsung yg nk tulis lori menyebabkan kemalangan dengan bas...atau kerete dipandu laju sebabkan bas terbabit kemalangan....bkn payah nk jupa laporan begini memang xkan jumpe punya sbb dlm kotak fikiran mereka cuma ada drebar bas mcm pelesit...huhuhu...dh nk same taraf ngn mat rempit plak....itulah kekadang yg aku kesalkan....
lg satu yg aku pelik ble tiba musim perayaan nk pakai bas tambahan maka bas2 tersebut perlulah menjalani pelbagai ujian,pemeriksaan untuk keselamatan penumpang....siap ade had umur bas lg....klu difikirkan smula klu sesebuah bas tu xselamat tokey dia sendiri pun xmau cr penyakit nk bwk bas tu jln jauh2...rosah kt tempat jauh tokey yg masak nk tarik bwk blk umah....lg satu aku tngk makin bnyk pemeriksaan makin teruk jdnya sesebuah bas tu...sebagai contoh..huhuhu...bnyk plak contoh yg aku nk bgkan...ok contoh klu kita pergi pemeriksaan puspakom ( pemeriksaan berkomputer katanye....)yg pasti pertama kita akan buat brek ngn asap...brek kita akan ikatlah sekuat mungkin...minyak kita ikat habis xnak bg asap kuar...tp sebenarnya org puspakom sendiri pun xtahu tahap sebenar kebolehan mesin yg diorang ade...serius aku ckp aku ade kwn pegi test puspakom 4x br lulus...tp nk tau kos dia melebihi duit muka beli kete bmw....part yg dia xlulus adelah brek..jd disebabkan kawan aku ni pun lurus skit dia pun buatlah brek dia..ari ni pegi 2brek depan fail belakang lulus.....sok pegi belakang fail depan lulus...dia tukar brek lining.tukar pum brek, tukar drum smua 4side baru..pegi test puspakom ckp fail jugak....jd ape sebenarnya bdk2 puspakon ni mau...? diorang tau tak mesin diorang ni ok atau tidak...jd ble berlaku hal demikian pengusaha akan rasa tertekan dan akan ikat sekuat2nye brek mereka sampai lulus sbb dh xde aper lg yg nk ditukar...akibatnya ble kejap ikat kejap bukak pastu ikat pastu bukak maka akan rosaklah brek tu smula tngh jln...puspakom ape yg dia tau...nk failkan kenderaan org jer...sam gak citenyer dengan asap..kita ikat fuelpump pastu bukak..ikat...bukak lame2 xjam fuelpump tu..yg kene tanggung kos bukan puspakom tp pengusaha sendiri dn secara tidak langsung sebenarnya kan membahayakan penumpang...pengalaman aku sendirilah sbb bas aku br berusia 2tahun setengah....kali terakhir aku pegi puspakom bulan jun ari tu...brek ok...asap cantik...dlm smua ok...tp disebabkan 6biji mentol kaler biru atas bumbung ekon bas aku tu maka bdk puspakom gagalkan bas aku...ironinya mampukah mentol 6biji atas bumbung tu membahayakan nyawa penumpang..? bnyk ke kemalangan yg akan berlaku disebabkan mentol biru 6bijik atas bumbung tu....?mereka aku rasa sebenarnya xpaham...klu sesebuah kenderaan itu xlulus pemeriksaan puspakom bermakna kenderaan tersebut tidak selamat berada diatas jalan raya....jd disebabkan mentol biru 6 bijik td sia2 bas aku xselamat atas jln raya...masuk ke xmask akal tu...? sepatutnya pihak berkuasa ptt jengah juga hal2 sebegini...itu adalah antara mungkin faktor kecil yg sbbkan kegagalan sesebuah kenderaan itu diatas jln raya...
ni xlame lg nk apply jd bas tambahan ....haaa.drebar dh tentu kene 2...buku log wajib ada...bunga tayar nk jugak kira...lg ntah pe lg yg diorang nk periksa smpai puas hati diorang....tp aku tngk ade gak eksiden kt jalan raya...sbb yg aku tau xde sape nk eksiden..ade ke sape2 drebar kt sini yg ske nk eksiden....??? klu ade tu dh parah lah tu...drebar ni smua sebolah2nye nk selamat pegi dn selamat blk tetapi kekadang disebabkan tekanan yg keterlaluan dn tidak masuk akal dr pihak berkuasa sendiri yg menyebabkn kebanyakan drebar tercenderung utk melakukan kesalahan....
fuuhhhhh......!!!bnyk ckp pun xde gunalah..penat jari aku menaipha...tu pasal aku ske tulis tngh mlm klu tulis sesiang kang abih pahala pose aku...ape pun aku ucapkan selamat berjuang bg rakan2 yg sedang bekerja...hujung bulan ni klu diluluskan bas diraja aku pun akan bertukar bukan jd bas ekspress tp extra presss...hahaahahahahahahha....chausincisssss...
radhiichigo.
1 comment:
kisah kedua aku ada dengar seseorang bertanya bwk bas ni susah lah agaknye nk sembahyang ke atau nk buat pahala sbb slalu duduk dlm bas xkira masa siang atau mlm. ---> cubo tanyo,,,doa qunut sampai habih kek dio broo lancar tak...kalo x penyekeh jo kepalo dio...lancar,,,pon sekeh jugak
Post a Comment